سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

زلزله یک پدیده دینامیک است و معمولا در اثر جابجایى پوسته زمین وتغییر میدان شیمیایى و فیزیکى در مرکز زلزله رخ مى دهد. در هنگام زلزله یک انتقال انرژى در اثر پدیده شکست بین منبع و محیط اطراف صورت مى گیرد. این نوع تغییرات مى تواند اثرات فیزیکى وشیمیایى گوناگونى روى سطح زمین قبل از زلزله و یا در طول آن تولید کند و این امکان پیش بینى و مطالعه زلزله را با استفاده از تکنیک سنجش ازدور فراهم مى کند.

روش تداخل سنجى رادارى دیفرانسیلى اولین بار توسطGabriel  و همکاران در سال 1989 با استفاده از 3 تصویر استفاده شد. طبق نظر Gabriel در تداخل سنجى رادارى دیفرانسیلى مى توان به دقت 1 سانتیمتر و حتى بهتر رسید و این بدین معنى است که مى توان از این روش براى اندازه گیرى دقیق پدیده هاى ژئوفیزیکى، زمین لرزه و آتشفشان استفاده کرد.

  Liو Goldstein در سال 1990 یک مدل خطا براى توپوگرافى ارائه دادند. آنها نشان دادند که حساسیت اندازه گیریهاى ارتفاعى با افزایش طول خط مبنا(Base line)  افزایش مى یابد[5].

با پرتاب ماهواره ERS-1 در جولاى 1991 تعداد زیادى از داده هاى تداخل سنجى رادارى در باندC  در دسترس محققین قرار گرفت. ماهواره ERS-1 اولین ماهواره اى بود که داده هاى رادارى مناسب براى تداخل سنجى رادارى را در دسترس قرار داد. این مجموعه از داده ها امکان بررسى قابلیتها و محدودیتهاى تداخل سنجى رادارى را فراهم کردند.

با پرتاب ماهواره ERS-2 در اپریل 1995 داده هاى رادارى با اختلاف زمانى یک روز از داده هاى ERS-1 دراختیار قرار گرفت.

از آن زمان به بعد، تعداد زیادى از محققین به بررسى جنبه هاى مختلف تداخل سنجى رادارى با استفاده از داده هاى ماهواره هاى ERS-1 و ERS-2 پرداختند.

اگر چه تحقیقات اولیه با روش تداخل سنجى رادارى بر روى تخمین توپوگرافى تاکید داشتند. اما در سالهاى اخیر تحقیقات وسیعى بر روى استفاده از این تکنیک براى اندازه گیرى حرکت و تغییرات سطح زمین با استفاده از ماهواره هاىRADARSAT، JERS-1 و ERS-1,2 انجام شده است. مجموعه این تحقیقات توسطMassonnet  و Feigl در سال 1998 مرور شده است[6 و7].

امروزه اغلب ماهواره هاى سنجش از دور در محدوده مرئى عمل مى کنند و خورشید تأمین کننده انرژى آنهاست در حالیکه ماهواره هاى رادارى خود تأمین کننده انرژى خود بوده و به صورت فعال زمین را مورد تابش قرار داده و امواج بازگشتى را ضبط مى کنند. بنابراین امکان تصویر بردارى در شب با این تصاویر وجود دارد و ضمناً چون طول موج رادار ( معمولاً یک میلیمتر تا یک متر ) حدود 100000 برابر بلندتر از طول موج امواج مرئى است امکان تصویر بردارى در شرایط ابرى نیز با این تصاویر وجود دارد.

در این روش با تفاضل اطلاعات فاز در دو عبور مختلف مى توان نقشه جزئیات تغییرات سطح زمین با توان تفکیک چند ده متر و دقت چند میلیمتر تهیه کرد. براى این منظور باید ابتدا دو تصویر با دقت زیر پیکسل به یکدیگر ثبت شوند. سپس با تفاضل فازهاى نقاط متناظر اینترفروگرام تولید شود که به دلیل طبیعت تصویر بردارى رادار با دریچه مصنوعى این تصاویر داراى اطلاعات مربوط به مقدار مطلق فاز نمى باشند و داده هاى فاز موجود به صورت نهان شده در بازه  مى باشد. در این مرحله بازیابى مقدار مطلق فاز با استفاده از فاز نهان شده که بازیابى فاز نامیده مى شود انجام مى شود. پس از این مراحل با دانستن پارامترهاى هندسى مى توان فازهاى بازیابى شده را به اطلاعات ارتفاعى تبدیل نمود. این روش براى مطالعه تغییرات سطح زمین به خصوص در مواردى که نقشه بردارى زمینى مشکل است کاربرد دارد.

در حالیکه در اغلب روشهاى ژئودتیکى اندازه گیرى جابجائى پوسته زمین از قبیل مثلث بندى، سه پهلو بندى، ترازیابى، VLBIوسیستم موقعیت سنجى جهانى ( GPS ) به نقشه برداریهاى مکرر زمینى براى اندازه گیرى جابه جایى پوسته زمین نیاز است، روش تداخل سنجى رادارى در ضمن پوشش دادن منطقه وسیعى از زمین احتیاج به نقشه بردارى زمینى ندارد. از طرف دیگر در مقایسه با تکنیکهایى همچون سیستم موقعیت سنج جهانى( GPS )و ترازیابى که اندازه گیرى نقطه اى انجام مى دهند، این روش ضمن اینکه یک بیان دو بعدى از تغییرات سطح را بیان مى کند، وسعت آن نسبت به روشهاى نقطه اى نیز بیشتر است.

هدف از این تحقیق بررسى کارایى تداخل سنجى رادارى در مطالعه زلزله و تعیین بزرگى آن است. منطقه مورد مطالعه منطقه اى در بم است که در زلزله پنجم دى ماه  1382 در ساعت 5:26:52 به وقت محلى دچار ویرانى شدیدى شد. بدین منظور تصاویر ماهواره اى (ماهواره Envisat )براى تولید مدل رقومى زمین و در نتیجه پردازشهاى تداخل سنجى رادارى دیفرانسیلىاستفاده شدند. پس از این مقدمه در بخش دوم اصول تداخل سنجى رادارى دیفرانسیلى بررسى مى شود. در بخش سوم مطالعه موردى زلزله بم و تعیین بزرگى آن با این روش مطرح میشود و سرانجام در بخش چهارم نتایج پردازشهاى تداخل سنجى رادارى بر روى تصاویر بم بررسى مى شود.

 

2- تداخل سنجى رادارى دیفرانسیلى

توسعه تداخل سنجى رادارى دیفرانسیلى بر اساس تکنیک تداخل سنجى مى باشد بدین ترتیب که داده هاى تداخل سنجى مى توانند توسط تصاویر دو آنتن از یک شکل و یا یک آنتن از رادار دو عبوره بدست آیند که نهایتا اطلاعات را به فرم ماتریسى از پیکسل ها و سطرها ( Lines & Pixels ) خواهیم داشت.

تداخل سنجى رادارى در واقع ضرب مختلط مزدوج این دو تصویر بدست آمده از یک ناحیه مى باشد:


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی
  • قورباغه ی پلنگی

قورباغه های پلنگیشکل شمالی به قورباغههای چمنزار معروفند. آن ها به رنگ سبز چمنی روشن هستند و نقطه هایی سیاه و بیضی شکل قسمت پشت و طرفین این حیوان را پوشانده است. طول این حیوان بین 1/5 و 2/10 سانتی متر است. این حیوان در فصل تابستاناکثر وقت خود را در چمنزارها سپری می کند.

شاید شما بعضی از آن ها را در دشت ها،چمنزارها و آبروهای کنار جاده ها دیده باشید. قورباغه های نوجوان اغلب روی خزه های خشکیده ی لبه ی گودالهای کنار جاده استراحت می کنند.

قورباغه های پلنگیشکل در بهار از خواب زمستانی بیدار می شوند.جنس های مونث این حیوان حدود 3000 تخم درآب های کم عمق می گذارند. بچه قورباغه ها به سرعت بزرگ می شوند و طی ماه های تیر و مرداد به قورباغهتبدیل می شوند.

قورباغه های پلنگیشکل حشرات و بی مهرگان را می خورند. از آن جایی که آن ها زمان زیادی را در چمنزارها سپری می کنند،آن ها از حشراتی که آفتکشاورزی محسوب می شوند، نیز تغذیه می کنند. قورباغه های نوجوان حشرات آبزی را می خورند.

قورباغه های بزرگسال در پاییز به خواب زمستانی فرو می روند.

 

حقایق جالب

1)گرفتن قورباغه های پلنگیشکل شمالی کار بسیار مشکلی است. زمانیکه به این حیوان نزدیک می شوید،آن ها از طریق جهش های زیگزاگی فرار می کنند.

2)قورباغه های پلنگی شکل شمالی به قورباغههای چمنزار معروفند، چرا که زمان قابل توجهی را بیرون از آب در چمنزار سپری می کنند.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  

فوری: بزرگترین زلزله ی 40سال اخیر ایران دبی را به تعطیلی کشاند

زمین لرزه ای به بزرگی 7.5 ریشتر حوالی سراوان در استان سیستان و بلوچستان را تکان داد. این زلزله در عمق 18 کیلومتری زمین روی داده است/ زلزله امروز سراوان در کشورهای کویت، قطر، عمان، امارات و عربستان سعودی احساس شده است. در برخی شهرها از جمله فجیره و دبی نیز ساختمان ها تخلیه شده و مردم در خیابانها به سر می برند به گونه ای که شهر دبی تقریبا به حالت نیمه تعطیل تبدیل شده است.

 

محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، با اعلام خبر وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.5 ریشتر در اعماق درونی زمین، گفت: در پی وقوع این زمین لرزه پنج تیم ارزیاب از شعب شهرستان‌های خاش و سراوان برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به منطقه اعزام شدند.

وی با بی‌سابقه خواندن وقوع زمین‌لرزه‌ای با این بزرگی در کشور، افزود: در پی وقوع زمین لرزه در 36 کیلومتری منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان، تیم‌های ارزیابی و امدادی جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان از طریق زمین و هوا به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

محل دقیق زمین لرزه

برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید
برای دیدن سایز اصلی روی عکس کلیک کنید


مظفر در عین حال اظهار کرد که بر اساس اطلاعات آماری سرشماری سال 85 خوشبختانه شمار خانواده‌های ساکن در این منطقه بالا نیست.

وی همچنین اظهار کرد که از میزان تلفات و خسارت‌های احتمالی زلزله گزارشی حاصل نشده است.


وقوع بزرگترین زمین‌لرزه 40 سال اخیر در کشور

معاون پژوهشگاه زلزله شناسی کشور نیز گفت: قدرت دقیق زمین لرزه 7.6 ریشتر بوده است.

زارع در ادامه افزود: در 40 سال اخیر زلزله بالای 7.5 ریشتر نداشتیم و زمین لرزه سراوان بزرگترین زلزله کشور در 40 سال گذشته بوده است. 
 
گفتنی است ارتباطات مخابراتی منطقه سراوان که کانون زلزله است قطع شده است.
 
نیروگاه اتمی بوشهر در زلزله آسیبی ندیده است

شبکه تلوزیونی اسکای نیوز عربی به نقل از مقامات شرکت روسی سازنده نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد که زلزله امروز سیستان و بلوچستان تاثیری بر نیروگاه اتمی بوشهر نداشته است و هیچ زیانی به آن وارد نشده است.

اعزام تیم‌های واکنش سریع هلال احمر به سراوان

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با اشاره به زلزله اخیر در سراوان گفت: تیم‌های واکنش سریع هلال احمر به سراوان اعزام شدند.

وی ادامه داد: تمی‌های واکنش سریع شهر‌های خاش ، سوران و زاهدان به سراوان اعزام شده‌اند.

رسول راشکی افزود:از شهرستان‌ سوران به دلیل مجاورت با محل وقوع زلزله از هر کدام دو تیم به منطقه گسیل شده‌اند.

وی تصریح کرد: سه تیم واکنش سریع این جمعیت نیز از زاهدان دقایقی پیش به منطقه سراوان اعزام شده‌اند.

شبکه « العربیه» در خبری فوری گزارش داد زلزله‌ای به قدرت 7.8 درجه ریشتر شرق ایران را لرزاند شدت این زمین لرزه در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز  احساس شده است.  در کویت، امارات، بحرین و مناطق شرقی عربستان از جمله «دمام، دوحه،کویت، منامه،دوبی،ابوظبی» این زمین لرزه احساس شده است.شبکه العربیه گزارش داد که برای حفظ سلامت جان کارکنان این شبکه ساختمان مجموعه mbc تخلیه شده است.  بخش‌های از هند و ساکنان جنوب پاکستان در حیدر آباد و کویته نیز این زمین لرزه را احساس کرده اند.بر اساس گزارش اولیه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه 7.5 ریشتری در ساعت 15:14:17 و در عمق 18 کیلومتری زمین در 28.04 شمالی و 62.03 شرقی رخ داده است. زمین‌لرزه مذکور در 81 کیلومتری سراوان، سیستان و بلوچستان، 83 کیلومتری خاش، سیستان و بلوچستان، 85 کیلومتری سوران، سیستان و بلوچستان و 1314 کیلومتری شهر تهران بوده است./مشرق


اورژانس کشور تلفات زلزله سیستان و بلوچستان را کم پیش‌بینی کرد

محمدسرور معاون اورژانس کشور، گفت: زلزله 7.5 ریشتری سیستان و بلوچستان در حالی رخ داد که رئیس مرکز عملیات بحران اورژانس سیستان و بلوچستان در سراوان حضور داشت و طبق گزارش وی منطقه سراوان آسیب جدی ندیده است و علت آن این است که از کانون زلزله حدود 150 کیلومتر فاصله دارد.

وی افزود: با توجه به پایین بودن تراکم جمعیت منطقه زلزله زده پیش بینی و امیدواری ما این است که تعداد تلفات و مصدومان این حادثه زیاد نباشد اما نیروهای ارزیابی و عملیاتی اورژانس هم اکنون در منطقه و در حال اعزام هستند و به زودی اخبار دقیق تر اعلام می شود


زلزله شرق ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز احساس شد



شبکه « العربیه» در خبری فوری گزارش داد زلزله‌ای به قدرت 7.8 درجه ریشتر شرق ایران را لرزاند شدت این زمین لرزه در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز  احساس شده است. 

در کویت، امارات، بحرین و مناطق شرقی عربستان از جمله «دمام، دوحه،کویت، منامه،دوبی،ابوظبی» این زمین لرزه احساس شده است.شبکه العربیه گزارش داد که برای حفظ سلامت جان کارکنان این شبکه ساختمان مجموعه mbc تخلیه شده است. 

بخش‌های از هند و ساکنان جنوب پاکستان در حیدر آباد و کویته نیز این زمین لرزه را احساس کرده اند.

بر اساس گزارش اولیه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه 7.5 ریشتری در ساعت 15:14:17 و در عمق 18 کیلومتری زمین در 28.04 شمالی و 62.03 شرقی رخ داده است. زمین‌لرزه مذکور در 81 کیلومتری سراوان، سیستان و بلوچستان، 83 کیلومتری خاش، سیستان و بلوچستان، 85 کیلومتری سوران، سیستان و بلوچستان و 1314 کیلومتری شهر تهران بوده است.


اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


    • زلزله های تاریخ جهان
    • نویسنده: ویراستاران بین الملل
    • مترجم: محمود کریمی
    • منبع: اختصاصی راسخون

    • در هر سال زلزله ها موجب مرگ هزاران نفر می شود چه به صورت مستقیم چه به صورت نتایجی مثل سونامی، رانش زمین، آتش سوزی و قحطی. وقتی که گسل های زمین (محل برخورد صفحات زمین ساختی) با هم برخورد می کنند. امواجی از انرژی آزاد می کنند که موجب تکان خوردن زمین زیر پای ما می شود.
      دانشمندان بزرگی لرزه ها را با مقیاس ریشتر اندازه گیری می کنند. این مقیاس بزرگی لرزه ها را به ارقام بیان می کند مثل 6.0 یا 2.7. یک لرزه ی 5.0ریشتری برابر با انفجار 32 کیلونیوتن مواد منفجره است یعنی تقریباً چیزی به اندازه ی قدرت انفجار بمب اتمی که در ناکازاکی منفجر شد. وقتی این میزان لرزه یک درجه کامل بالا رود، دامنه ی موج به دهها برابر افزایش می یابد. در زیر مخرب ترین زلزله های اخیر را خواهید خواند:
    • 1- میسوری، 16 دسامبر 1811:
    • گسل مادرید جوید (The New Madrid) تقریباً نزدیک محل برخورد ایالات میسوری، کنتاکی، آرکانزاس و تنسی ـ 200 سال پیش شاهد زلزله ای به قدرت 8/0 درجه یا بالاتر در مقیاس ریشتر بود. لرزه های منتشر شده طبق گفته ی گزارشات آن قدر زیاد بود که زنگ کلیساها را در بوستون در 1500 مایل (2453 کیلومتر) دورتر به صدا در آمد. این زلزله تأثیرات قابل توجهی هم بر جغرافیای منطقه داشت و آن قدر زمین را بالاآورد که موجب شد رودخانه ی می سی سی پی برخلاف جریان اولیه اش جریان یابد. خوشبختانه به علت پراکندگی جمعیت درمنطقه فقط یک کشته و مقدار کمی خسارت مالی، نتیجه ی این زلزله بود.
    • 2- سانفرانسیسکو، 18 آوریل 1906:
    • زلزله ی عظیم سان فرانسیسکو (با شدت7.8 در مقیاس ریشتر) به ساختمان های منطقه ی خلیج سان فرانسیسکو آسیب وارد کرد. در سان فر انسیسکو ساختمان ها فرو ریخت، شاه لوله های آب شکست و ترامواهای شهری هم به آهن قراضه ها تبدیل شدند. اما آمار بالای 3000 کشته و 524 میلیون دلار خسارت مالی از آتش سوزی بزرگی به وجود آمد که پس از زمین لرزه به وجود آمده بود و بدون وجود آب در شهر برای فرونشانی شعله ها، در تمام شهر گسترش یافت. مردمی که در فاصله ای دور در اورگان جنوبی و نوادای غربی بودند، لرزش ها را با تأخیر یک دقیقه ای احساس کردند.

    • عکس شماره 1
    • 3- جنوب اتحاد جماهیر شوروی، 15 اکتبر سال 1948:
    • این زلزله که در عشق آباد در ترکمنستان رخ داد، در آن زمان بیش از دو سوم از جمعبت شهر یعنی 110 هزار نفر را به کام مرگ برد. زلزله ی 7.3ریشتری بیشتر شهر را تبدیل به تلی از پاره آجر کرد و یکی از مخرب ترین زلزله هایی بود که آسیای مرکزی آن را تجربه کرده است. در سال 2002، دولت ترکمنستان برای یادبود این واقعه ی مخرب سکه هایی ویژه را ضرب کرد که روی آنها عکس هایی از رئیس جمهور نیازف و خانواده ی او وجود داشت (بیشتر آنها در زلزله سال 1948 مرده بودند).
    • 4- جنوب شیلی، 22 می 1960:
    • قوی ترین زلزله ای که تاکنون ثبت شده است (9.5 درجه در مقیاس ریشتر) در حقیقت سلسله ای از لرزه های بزرگ بود که در طول چند ساعت به شیلی جنوبی حمله ور شد. یک سونامی فاجعه انگیز در پی این زلزله به وجود آمد و قبل از این که از اقیانوس آرام عبور کند و در هاوایی به آرامش برسد، چندین بار به سواحل شیلی برخورد کرد. در شیلی، در کمتر از 2 روز پس از زلزله، زمین رانش کرد، سیل به راه افتاد و آتش فشان (puyehue) فوران کرد. در کل، علاوه بر آلاسکا، ژاپن، هاوایی و جزایر فیلیپین، 5700 کشته و 675 میلیون دلار خسارت مالی ناشی از زلزله شیلی باقی ماند.
      همیشه خود زلزله ها موجب به وجود آمدن خسارت نمی شوند بلکه پس لزره ها و سونامی هایی که در پی آنها به وجود می آیند، هم می توانند مخرب و مرگبار باشند. در موارد 5 تا 12 در زیر می توانید نمونه هایی را ببینید.
    • 5- آلاسکا، 28 مارس 1964:
    • قدرتمندترین زلزله در تاریخ آمریکا (با زمان 3 دقیقه و9.2 درجه در مقیاس ریشتر) در منطقه ی prince william sound در آلاسکا رخ داد (محض اطلاع زلزله ی مرگبار بم در کشور خودمان، فقط 12 ثانیه طول کشید و قدرت آن هم بر اساس آمار رسمی دانشگاه تهران حدود 6/5 درجه در مقیاس ریشتر گزارش شد) خود زلزله موجب کشته شدن 15 نفر شد اما سونامی که در پی آن به وجو آمد و در خلیج والدز موج هایی به ارتفاع 60 متر ایجاد کرد بیش از 110 نفر و 311 میلیون دلار خسارت جانی و مالی در پی داشت. شهر Anchorage به طور ویژه ای آسیب دید و 30 بلوک منطقه ی مرکزی شهر به شدت دچار آسیب شدند.
    • 6- پرو، 31 می 1970:
    • این زلزله ی 7.9 درجه ای در مقیاس ریشتر موجب خسارتی به میزان بیش از 500 میلیون دلار شد و 66 هزار پرویی را کشت. در این زلزله عامل مرگ بسیاری از مردم (همانند زلزله ی بم) فرو ریختتن ساختمان ها بود. دانشمندان می گویند که صفحه ی زمین ساختی آمریکای جنوبی به حرکت به سمت غربی به سمت قطعه ی قشری اقیانوس آرام ادامه می دهند، بنابراین زلزله های وحشتناک و خطرناک دیگری در طول سواحل این قاره محتمل به نظر می رسد.
    • 7- چین، 27 جولای 1976:
    • این زلزله ی 7.5 درجه ای در مقیاس ریشتر، در طول سالیان یکی از بزرگترین زلزله ها در طول حلقه ی آتش (کمر بندی از فعالیت های سنگین زمین لرزه ای دور اقیانوس آرام) بوده است. این زلزله شهر تانگ شان در ساحل جنوب شرقی چین را با بیش از یک میلیون نفر جمعیت مورد حمله قرار داد. آمارهای رسمی دولت چین بیانگر 250 هزار کشته است اما تخمین های دیگر به 655 هزار کشته هم می رسد.
    • 8- کالیفرنیای مرکزی، 18 اکتبر 1989:
    • زمین لرزه ای The Loma prietaـ که موجب وارد آمدن خسارت به منطقه ی سان فرانسیسکو شدـ 63 نفر را کشت و حدود 6 میلیارد دلار خسارت بر جای گذاشت. این زلزله با قدرت6.9 درجه در مقیاس ریشتر، قویترین زلزله در تاریخ منطقه از سال 1906 به شمار می رود. ال مایکلز گوینده ی ABC که در محل زلزله ها حضور داشت، بعدها به علت گزارشهای زنده اش از زلزله نامزد دریافت جایزه ی Emmy شد.
    • 9- کالیفرنیای جنوبی، 17 ژانویه 1994:
    • زلزله ی6.7 ریشتری نورث ریج موجب مرگ 60 نفر و خسارت 44 میلیارد دلاری شد. این زلزله موجب آسیب به چهل هزار ساختمان در گرانترین و پرجمعیت ترین 4 شهر کالیفرنیا شامل : Sanbernardino, Ventura, Orange, Los Angeles شد. زلزله که در مناطق دوری مثل یوتا و شمال مکزیک هم احساس شد، خوشبختانه در ساعت 4:30 دقیقه رخ داد. در این زمان بیشتر مردم در مناطقی مثل اتوبان های مناطق پرجمعیت، ساختمان های اداری و ساختمان های پارکینگ که بیشتر فرو ریختند، حضور نداشتند.
    • 10- ژاپن، 17 ژانویه 1995:
    • این زلزله ی بزرگ در kobe در ژاپن،6.9 درجه در مقیاس ریشتر اندازه گیری شد. این زلزله بیش از 5000 نفر را کشت و بیش از 100 میلیارد دلار خسارت مالی بر جای گذاشت که این رقم موجب تبدیل این زلزله به پرهزینه ترین زلزله در تاریخ شد. این میزان خسارت مالی بالا به علت فرو ریختن یا وارد شدن آسیب به بیش از 200 ساختمان در مناطق اعیان نشین بود. به طور اتفاقی، زلزله ی kobe (یا آن طور که در ژاپن شناخته می شود زلزله ای عظیم Hanshin) همزمان با اولین سالگرد زلزله ی نورث ریج اتفاق افتاد.
    • 11- اندونزی، 26 دسامبر 2004:
    • این زلزله ی عظیم که در سواحل غربی جزیره ی سوماترا اتفاق افتاد ودر پی آن سونامی رخ داد، حداقل 230 هزار نفر (و شاید 290 هزار نفر) را در 12 کشور کشت که حدود 168000 نفر از آنها تنها در اندونزی کشته شدند. این زلزله9.1 درجه در مقیاس ریشتر ثبت شد و مدت ها در خاطره ها ماند که امواج کشنده ی آن موجب مرگ و میر در تمام کشورهای اطراف اقیانوس هند شد. دانشمندان می گویند این زمین لرزه آن قدر قوی بود که موجب تغییر چرخش زمین به دور محور خود به میزان نقریباً 1 اینچ شد.
    • 12- پاکستان، 8 اکتبر سال 2008:
    • این زلزله که 7.6 درجه در مقیاس ریشتر ثبت شد و در سراسر پاکستان و شمال هند احساس شد، بیش از 80 هزار نفر را کشت و موجب جراحت تقریباً 70 هزار نفر شد و هزاران ساختمان را خراب کرد. رانش زمین، ریزش کوه و فرو ریختن ساختمان ها 4 میلیون نفر را بی خانمان کرد و دسترسی به برخی مناطق را برای چندین روز ناممکن کرد.
      در پایان مقاله لازم به ذکر است که زلزله هایی هم که در تاریخ ایران از جمله چند زلزله ی منطقه های طبس، زرند، بم، رودبار و منجیل رخ داده است از جمله مرگبارترین زلزله هایی بوده است که در تاریخ کشورمان رخ داده است و اطلاعات مربوط به آنها را می توانید در سایت های متعدد فارسی مطالعه کنید.
      کپی یا استفاده از مطالب این مقاله بدون ذکر نام مترجم، منبع اصلی و نقل از راسخون ممنوع است و شرعاً نیز مجاز نمی باشد.

اولین دیدگاه را شما بگذارید

  


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ